پشتیبانی شبکه

پشتیبانی شبکه های کامپیوتری و اصول نگهداری آن

پشتیبانی شبکه

پشتیبانی شبکه های کامپیوتری و اصول نگهداری آن

پشتیبانی شبکه، در سازمان ها و شرکت ها به یک اصل الزامی و ضروری مبدل گشته است. چرا که شبکه کامپیوتری با کارکرد عالی به افزایش راندمان کلی سازمان کمک ویژه ای خواهد کرد.

بایگانی

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

پشتیبانی شبکه امروزه اولویت اصلی بسیاری از سازمان ها و کسب و کار ها محسوب میشود. چرا که بدیهی است کسب وکارها بدون روش های افزایش بهره وری سازمانی نمیتوانند روی اهداف خود تمرکز کنند.

 

 مدیران هر  سازمان و صاحبان هر کسب وکاری می دانند که بدون داشتن یک شبکه بی نقص و تیم پشتیبانی شبکه حرفه ای نمی توانند بر روی کسب و کار خود تمرکز کنند از این رو لازم است که این دو مورد پیوسته را دست کم نگیرند و با دقت بالا بهترین تیم پشتیبانی شبکه را برای طراحی، راه اندازی و پشتیبانی شبکه خود انتخاب کنند. اما وظایف تیم پشتیبانی شبکه چیست؟ پارمونت را تا انتهای این مقاله همراهی کنید

کارشناسان پشتیبانی شبکه در بخش پشتیبانی موظفند که از سیستم‌ها مراقبت کنند به نحوی که سازمان ها و صاحبان کسب و کار مقرون به صرفه‌ترین هزینه نگهداری شبکه را در داشته باشند. کارشناسان شبکه درک عمیقی از مزایا و معایب زیربنایی شبکه های کامپیوتری مختلف دارند. در ادامه به مهمترین وظایف کارشناس پشتیبانی شبکه خواهیم پرداخت:

  • نظارت بر شبکه‌ سازمان 
  • پشتیبانی شبکه و سخت افزار
  • آموزش کارکنان برای استفاده از سیستم‌ها یا نرم افزارهای جدید
  • اطلاع از روش تجارت کارفرمایان و نیازهای کاربران شبکه
  • جمع آوری اطلاعات از پرسنل در رابطه با نحوه عملکرد سیستم‌ها
  • مستندسازی تجهیزات و سرویس های موجود در شبکه
  • شناسایی مشکلات شبکه 
  • بررسی دوره‌ای سرویس‌ها و نرم‌ افزارهای شبکه از نظر سلامت عملکرد
  • تهیه گزارش از وضعیت شبکه و تجهیزات آن

وظایف تیم پشتیبانی شبکه

مزایای پشتیبانی شبکه

شما با بستن قرارداد پشتیبانی شبکه هنگامی می‌توانید به اهمیت پشتیبانی پی ببرید  که هم در زمان صرفه‎جویی کنید و هم زیرمجموعه خود را به عالی ترین شکل ممکن مدیریت کنید و ضمن جلوگیری از مشکلات در وقت و سرمایه نیزصرفه جویی کنید. 

شما میتوانید با کمترین قیمت از خدمات پشتیبانی شبکه برای کسب و کار سازمان و یا شرکت خود استفاده کنید.

توصیه مدیران با تجربه برون سپاری این مسئولیت است. اکثر مدیران از سپردن این وظیفه به یک فرد و امضای قرارداد با او پشیمان هستند. دلایلی زیادی برای این موضوع وجود دارد. استخدام یک فرد که به تمامی حوزه های IT سازمان شما تسلط کافی داشته باشد بسیار سخت به نظر میرسد. مدیران سازمان ها به منظور افزایش کارآیی و کاهش هزینه های نگهداری نصب و پشتیبانی شبکه سازمان ، همیشه کیفیت بالای خدمات یک شرکت باتجربه و متخصص را به خدمات ارزان قیمت یک شخص ترجیح میدهند و به خوبی مطلع هستند که تخصص های فراوان امور خدمات نگهداری از شبکه به قدری حساس است که یک تیم حرفه ای  و باتجربه باید به آن رسیدگی کنند

 

کاربرد پشتیبانی شبکه چیست؟

سازمان هایی که دارای کارخانه، دفتر مرکزی و یا شعب مختلف می باشند  بابت یکپارچگی اطلاعات نگرانی نخواهند داشت. همه این مجموعه ها در قالب یک شبکه کامپیوتری میتوانند اقدام به انتقال و تبادل اطلاعات  کنند.

تیم پشتیبانی شبکه پارمونت

مراحل راه اندازی و پشتیبانی شبکه چیست؟

 

  • بررسی وضعیت فعلی سازمان یا شرکت

 اگر تا کنون اقدام به راه اندازی شبکه نکرده اید تیم پشتیبانی با بررسی وضعیت موجود و نیاز سنجی مدیران سازمان اقدام به طراحی شبکه کامپیوتری سازمان شما خواهد نمود. اگر قبل از این اقدام به راه اندازی شبکه کامپیوتری سازمان خود نموده اید تیم تخصصی ما با بررسی شرایط موجود و تشخیص نواقص (مشکلات زیر ساختی و سخت افزاری موجود) گزارش جامع و کاملی از مشکلات به مدیران سازمان ارائه خواهد شد.

 

  • برطرف کردن مشکلات فعلی شبکه

در این مرحله با مشورت با مدیران سازمان و ارائه یک برنامه جامع و مقرون به صرفه عملیات رفع نواقص موجود اجرا خواهد شد. تشخیص صحیح مشکلات شبکه کامپیوتری سازمان شما و اقدامات استاندارد به صورت چشمگیری راندمان شبکه سازمان را بهبود خواهد بخشید. رفع مشکلات مربوط به تجهیزات و سخت افزار از طریق تعمیر و یا تعویض اولویت کار در این مرحله خواهد بود. 

  • پایدارسازی شبکه 

با توجه به لزوم پایداری شبکه کامپیوتری ما به شما این اطمینان را خواهیم داد که همواره در دسترس شما خواهیم بود. تیم پشتیبانی شبکه  با برنامه ریزی دقیق و مشخص و داشتن چک لیست های بررسی منظم و مانیتورینگ دقیق شبکه شما امکان خطا را تا حد امکان پایین آورده و گزارشات مستمر خود در خصوص وضعیت شبکه را به اطلاع مدیران سازمان خواهد رساند.

خدمات تیم پشتیبانی شبکه

نحوه ارائه خدمات پشتیبانی شبکه به مشتریان 

خدماتی که کارشناسان برای رفع مشکلات شبکه شما ارائه می‌دهند بدین نحو است:

· تیکت زدن:

در این روش کارفرما مشکلات خود را اعم از شبکه، نرم افزاری، سخت افزاری از طریق سیستم ارسال تیکت به صورت کتبی با کارشناسان در میان می‌گذارند و آن ها در کوتاه ترین زمان ممکن به صورت آنلاین میدهند.

 

· گفتگوی تلفنی:

 بعضی از مشکلات پشتیبانی شبکه های کامپیوتری باید به صورت تلفنی به کارشناسان توضیح داده شود و یا بالعکس ،کارشناسان نیزبرای حل برخی مشکلات رایج، می‌توانند مشتریان را به صورت تلفنی راهنمایی کنند.

· ریموت زدن:

کارشناسان برای حل بعضی از مشکلات لازم است تا به سیستم مورد نظر از راه دور با نرم افزارهایی که مخصوص این کار می‌باشند دسترسی داشته و به اصطلاح ریموت زده و مشکل کاربر را حل کنند.

· مراجعه حضوری کارشناس

در این حالت لازم است  کارشناس به صورت حضوری در محل اقدام به ارائه خدمات نماید و مشکلات آنان را به صورت حضوری حل کند.

 

منبع: http://urly.ir/VM85J

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۹ ، ۱۶:۳۳
افشین احمدی

برون سپاری پشتیبانی شبکه راهکاری اساسی برای کاهش هزینه های خدمات پشتیبانی و نگهداری یک سازمان است..

برون سپاری خدمات پشتیبانی شبکه به چه معناست؟

برون سپاری خدمات پشتیبانی شبکه به معنای استفاده از ارائه دهنده های خدمات خارجی در حوزه شبکه برای انجام کارهای شبکه یک سازمان است. ارائه دهندگان خدمات برون سپاری پشتیبانی شبکه می توانند مسئولیت تمام خدمات مورد نیاز و پشتیبانی کامل را به عهده بگیرند.

انواع برون سپاری خدمات پشتیبانی شبکه

برون سپاری خدمات پشتیبانی شبکه به دو نوع حضوری یا غیرحضوری تقسیم می شود.  شما به عنوان کارفرما می توانید برحسب نیاز خود این شرکت ها را به خدمت بگیرید. .

کدام سرویس های پشتیبانی شبکه  برون سپاری می شوند؟

توسعه برنامه، نرم افزار توسعه وب، هاستینگ پشتیبانی، پشتیبانی فنی توسعه، مدیریت پایگاه داده از راه دور، نصب سخت افزار، نرم افزار و پشتیبانی شبکه ، امنیت شبکه و....  از مهمترین خدماتی هستند که امکان برون سپاری آنها وجود دارد. این  مساله به شرکت ها این امکان را میدهد تا هزینه ها را کاهش دهند، بهره وری را افزایش داده و از تخصص و تجربه بیرون از مجموعه خود بهره ببرند.

فاکتورهای مهمی که باید در هنگام برون سپاری خدمات برون سپاری در نظر بگیرند؟

یک کسب و کار می تواند کارمندانی در بخش پشتیبانی را به استخدام خود دربیاورد یا از خدمات خارج از سازمان برخوردار شود. شرکت ها و سازمان های بزرگ تمایل دارند که کارمندانی را برای اداره خدمات   نگهداری و پشتیبانی شبکه خود استخدام کنند، اما برای شرکت های کوچک و متوسط​​، برون سپاری خدمات پشتیبانی شبکه ارزان تر منطقی تر و معقول تر است.

خطاهای رایج در برون سپاری خدمات پشتیبانی شبکه

یکی از خطاهای رایجی که هر سازمان می تواند انجام دهد برون سپاری کورکورانه بدون فکر کردن و بررسی شرکت مورد نظر و بی توجهی به پیامدهای آن است. قبل از آنکه یک سازمان، مجموعه ای را برای برون سپاری خدمات خود انتخاب کند، باید فاکتورهای زیر را در نظر بگیرد:

تخصص و تجربه

در نظر گرفتن تجربه و مهارت شرکت ارائه دهنده خدمات برون سپاری بسیار مهم است. چرا که در غیر این صورت شبکه سازمان شما به مشکل خواهد خورد. آیا کارشناسان از مهارت، دانش و تخصص مناسبی برخوردار هستند؟ این تیم انتخابی باید متشکل از متخصصان فناوری اطلاعات باشد که مجوز ارائه این خدمات را دارند.

تجهیزات و پشتیبانی

علاوه بر این، شرکتی که شما انتخاب می کنید باید قادر به ارائه خدمات پشتیبان و بازیابی اطلاعات باشد. به طور کلی، شرکت باید بتواند هر گونه مشکلی را در مورد شبکه شما حل کند. اگر شرکتی را برای برون سپاری خدمات خود انتخاب کرده اید که نمی تواند خدمات پشتیبانی کامل IT ارائه دهد، مجبور به فسخ قرارداد خواهید شد.

حفظ محرمانگی و اطلاعات خصوصی سازمان

حفظ محرمانه بودن و امنیت اطلاعات یک مجموعه و مشتریان آن امری حیاتی است. در حقیقت، به دلیل ماهیت کار تیم های ارائه دهنده خدمات پشتیبانی باید از مجوزهای لازم برخوردار بوده وامانت دار باشند. پیش از شروع همکاری هم می توانید محدود کردن با میزان اطلاعاتی که می توانند به آنها دسترسی پیدا کنند، امنیت خود را تضمین کنید.

مزایای برون سپاری خدمات آی تی

 اما اگر بخواهیم به نیمه پر لیوان نگاه کنیم به مزایای برون سپاری خدمات پشتیبانی شبکه خواهیم پرداخت

کاهش هزینه های سازمانی

زیرساخت های قدیمی و نیاز به کارکنان مقیم در یک نهاد یا شرکت، دو عامل افزایش هزینه های خدمات پشتیبانی هستند.  برای کاستن از هزینه می توان بسیاری از کارها و ردیف های شغلی چون متخصص شبکه های کامپیوتری، پشتیبان شبکه و را برون سپاری کرد. این موضوع  برای استارت آپ ها و مشاغل کوچک که امکان استخدام نیرو های بسیار را ندارند در کاستن هزینه ها بسیار مفید است.

افزایش بهره وری درون سازمانی

با برون سپاری خدمات پشتیبانی شبکه به یک تیم متخصص، نیاز به هزینه  کردن برای آموزش نیروهای داخل مجموعه و تمرکز مدیران برای توسعه آموزشی نیست و به همین دلیل بهره وری درون سازمانی و تمرکز افزایش خواهد یافت. .

سپردن کار به متخصص

همچنین بسیاری از مجموعه در حیطه IT  فعال نیستند ولی به خدمات آن برای پیشبرد اهداف خود نیاز دارند. با بهره گیری از خدمات برون سپاری it میتوان با خاطری آسوده به اهداف مهم سازمانی پرداخت.

خدمات پشتیبانی شبکه چه کاربردی دارد؟

شرکت ها و سازمان های مختلفی در حوزه های مختلفی فعال هستند و به کسب درآمد می پردازند. امروزه، به علت پیشرفت تکنولوژی و بیشتر شدن ضریب نفوذ اینترنت در لایه های گوناگون جامعه ، شرکت ها ، سازمان ها ،  و کسب و کارهای مختلف هم در بهره مندی از تکنولوژی های روز استفاده میکنند و با اجرای شبکه های کامپیوتری در سازمان خود ، قدمی برای تثبیت و ارتقای برند خود در بازار بر می دارند.

 شرکت ها و نهادهای مختلف برای افزایش راندمان خدمات و رضایتمندی کاربران خود ، می بایست از تکنولوژی های روز استفاده نمایند ولی خیلی از این شرکت ها ، زمان و تخصص لازم برای پیاده کردن شبکه های کامپیوتری در سازمان خود ندارند و به همین علت بدون اینکه از شرایط و مزایای برون سپاری پشتیبانی خدمات it اطلاعی بگیرند ، تصمیم به کارشناس شبکه استخدام می کنند..

استفاده نکردن از برون سپاری خدمات it و استخدام متخصص شبکه به وسیله مدیران ، به طور معمول شبکه سازمان را وابسته به یک شخص خواهد کرد و در نتیجه سازمان را درگیر اشکالات و چالش های مختلفی می کند. حقوق بالا، مرخصی ، نداشتن تجربه لازم بعضی از علت هایی می باشند که باعث می شود مسئله برون سپاری شبکه در این شرایط مطرح گردد. شرکت ها و سازمان ها از طریق برون سپاری it می توانند کارهای تخصصی راه اندازی تا پشتیبانی شبکه را به تیم متخصص و باتجربه بسپارند تا علاوه بر کم شدن هزینه ها ، از خدمات شبکه بهره مند شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۹۹ ، ۱۲:۴۶
افشین احمدی

 روش های پشتیبانی شبکه در سازمان ها

هنگامی که شرکت ها و سازمان ها پشتیبانی شبکه خود را برون سپاری میکنند. شرکت پشتیبانی شبکه به روش های زیر از شبکه محافظت و نگهداری میکند.

  1. پشتیبانی تلفنی:  گاهی می توان مشکلات به وجود آمده در شبکه را با تماس تلفنی، راهنمایی و مشاوره کارشناس شبکه به‌سرعت حل نمود. اولین روش پشتیبانی شبکه به صورت تلفنی می‌باشد.
  2. ریموت زدن : گاهی ممکن است اگر مشکل به وجود آمده در شبکه با راهنمایی تلفنی قابل حل و بررسی نباشد. اما کارشناسان پشتیبانی شبکه  با ریموت زدن اقدام به حل مشکل میکنند. این روش در 90% مواقع باعث حل مساله خواهد شد.
  3. مراجعه حضوری: اما در 10 درصد مواقع لازم است که کارشناسان با مراجعه حضوری  مشکلات شبکه را مرتفع نماید. اگر مشکلاتی که در شبکه وجود دارند از طریق تلفنی یا ریموت حل‌نشده باشند، با مراجعه حضوری و بررسی دقیق به‌طور قطعی حل خواهد شد.

 

خدمات پشتیبانی شبکه شامل چه مواردی است؟

خدماتی که شما در قالب پشتیبانی شبکه خواهید داشت شامل مواردی است که پس از بررسی اولیه کارشناسان و ارائه طرح پیشنهادی به‌طور دقیق مشخص خواهد شد. این خدمات باید به‌گونه‌ای باشد که مدیران و صاحبان کسب‌وکار دیگر دغدغه‌ای درزمینه شبکه‌های کامپیوتری خود نداشته باشند. در ادامه با برخی از این خدمات آشنا خواهید شد.

  • نگهداری و رفع مشکلات سیستم و شبکه
  • نصب و راه‌اندازی آنتی‌ویروس‌ها و فایروال‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و به‌روزرسانی
  • نصب و بروز رسانی نرم‌افزارهای کاربردی و سیستم‌عامل‌ها (در صورت نیاز)
  • مدیریت و اختصاص اینترنت به کاربران با توجه به نیاز سازمانی و تقسیم پهنای باند موجود.
  • استراتژی ارتقاء شبکه و مشاوره به کارفرما در راستای بهبود شبکه با توجه به بودجه و نیاز سازمان
  • ارتباط با شرکت‌های ارائه‌دهنده نرم‌افزارهای مورداستفاده سازمان و رفع اشکالات احتمالی
  • ارائه گزارش ماهیانه از وضعیت پشتیبانی شبکه
  •  خرید سخت‌افزار و نرم‌افزارهای موردنیاز مجموعه
  • یکپارچه‌سازی اطلاعات و تهیه نسخه پشتیبان
  • مستندسازی وضعیت شبکه و آپدیت ماهیانه مستندات
  • بررسی دوره‌ای وضعیت شبکه
  • ...

برون سپاری پشتیبانی شبکه چه مزایایی دارد.

 

صرفه‌جویی در هزینه‌ها با حذف هزینه استخدام کارشناس پشتیبانی شبکه

  1. صرفه‌جویی در زمان
  2. بهره منابع داخلی سازمان‌ها
  3. تسریع فرآیند توسعه و یا تغییر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات
  4. تسریع فرآیند سازمان‌دهی مجدد درون‌سازمانی
  5. خدمات منعطف
  6. بهره‌مندی از خدمات تخصصی
  7. بهره‌مندی از باکیفیت‌ترین خدمات
  8. دسترسی به آخرین فناوری‌ها و تکنولوژی‌ها
  9. آسودگی، آرامش خاطر و تمرکز بر کسب‌وکار شخصی

 

فرآیند طراحی و راه‌اندازی شبکه  برای پشتیبانی

طراحی شبکه نیاز به تخصص و دانش دارد. هم‌چنین راه‌اندازی شبکه  نیاز به یک تیم تخصصی دارد. اشتباه‌های ناشی از عدم تخصص کافی و یا کم تجربگی می‌تواند برای سازمان شما جبران‌ناپذیر باشد. بدیهی است که طراحی و راه‌اندازی شبکه بر اساس نیازهای فعلی و آتی سازمان انجام شود. لذا طراحی شبکه باید توسط تیمی انجام شود که چشم‌انداز مناسبی از سازمان شما داشته باشد. هم‌چنین با استفاده از تجربه خود بتواند نیازهای آینده شمارا نیز در نظر بگیرد.

 

طراحی شبکه

 

برای طراحی شبکه نیاز به شناخت کامل و دقیق از محیط و تبیین اهداف پشتیبانی شبکه کامپیوتری است. این نکته را فراموش نکنید که هدف نهایی از اجرای یک شبکه، رفع نیازهای آن مجموعه است. یک طراح حرفه‌ای نیاز به تجربه و دانش کافی دارد که بتواند با تلفیق علم و تجربه، دانسته‌های خود را در محیط واقعی پیاده‌سازی نماید. باید توجه داشت که طراحی یک شبکه کاملاً منحصربه‌فرد بوده و کپی‌برداری از نمونه قبلی اشتباه می‌باشد زیرا هر شبکه نیازهای مربوط به خود را دارد. برآورد مالی راه‌اندازی و پشتیبانی شبکه قبل از طراحی باید محاسبه گردد تا بیشترین بازدهی با مناسب‌ترین هزینه را داشته باشیم.

 

نیازسازمان ها و شرکت ها به برون سپاری

امروزه روابط برون‌سپاری در حوزه خدمات پشتیبانی شبکه در سازمان‌های محلی یک ضرورت استراتژیک محسوب می‌شود. بدین ترتیب سازمان‌ها می‌توانند بر روند اصلی کسب‌وکار خود متمرکز شوند. این کار روشی است برای اینکه با کاهش هزینه‌های عملیاتی، منابع برون‌سازمانی را در خدمت اهداف سازمانی خود داشته باشند.

از مهم‌ترین موضوعات در حوزه فناوری اطلاعات برون‌سپاری است. برای توضیح واضح‌تر برون‌سپاری می‌توان گفت؛ سپردن کار به کاردان. امروزه مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها مشتری مداری را سرلوحه خود قرار داده‌اند. بدین ترتیب تمرکز بر کسب‌وکار اصلی سازمان و لزوم بهره‌مندی از فناوری‌های اطلاعات نوین آن‌ها را به سمت برون‌سپاری خدمات پشتیبانی شبکه سوق می‌دهد. به‌بیان‌دیگر؛ شرکت‌هایی که فروش را پایان یک معامله نمی‌دانند به پشتیبانی فنی و خدمات پس از فروش توجه ویژه‌ای دارند. چراکه درنهایت رضایت مشتریان فعلی و جذب مشتریان بیشتر را در بر خواهد داشت.

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ آبان ۹۹ ، ۱۱:۰۴
افشین احمدی